Direcția Generală de Asistență Socială și
Protecția Copilului Vrancea organizează mâine, de la orele 10.00, cu
prilejul Zilei Mondiale a Conștientizării Autismului, un eveniment ce
are ca temă dezvoltarea conștiinței publice cu privire la nevoile
persoanelor ce sunt diagnsoticate cu tulburări din spectrul autist.
„Întrucât motto-ul proiectului nostru este «Noi noi!», sperăm că
primăvara va primeni și în noi, sufletele tuturor celor prezenți,
învățându-ne să comunicăm și să ne acceptăm”, transmit organizatorii. În
anul 2008, Naţiunile Unite au declarat ziua de 2 aprilie ca fiind „Ziua
internaţională de conştientizare a autismului”.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Vrancea organizează mâine, prin Centrul de Zi de Recuperare și Reabilitare Copii cu TSA (Tulburări din Spectrul Autist), o acțiune de suflet prilejuită de Ziua Mondială de Conștientizare a Autismului. La evenimentul care va avea lor în curtea instituției din Bulevardul Gării nr. 13, între orele 10.00 – 12.00, sunt invitați să participe copii, părinți, bunici și toți cei care doresc ca prin simpla lor prezență să se alăture demersului de înnoire a sufletelor, de primenire a mentalităților, astfel încât societatea pe care cu toții o formăm să sprijine, să accepte și să trateze cu normalitate nevoile celor cu tulburări din spectrul autist.
Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Vrancea organizează mâine, prin Centrul de Zi de Recuperare și Reabilitare Copii cu TSA (Tulburări din Spectrul Autist), o acțiune de suflet prilejuită de Ziua Mondială de Conștientizare a Autismului. La evenimentul care va avea lor în curtea instituției din Bulevardul Gării nr. 13, între orele 10.00 – 12.00, sunt invitați să participe copii, părinți, bunici și toți cei care doresc ca prin simpla lor prezență să se alăture demersului de înnoire a sufletelor, de primenire a mentalităților, astfel încât societatea pe care cu toții o formăm să sprijine, să accepte și să trateze cu normalitate nevoile celor cu tulburări din spectrul autist.
Veniți, deci, mâine dimineață în curtea DGASP Vrancea, să vă bucurați
alături de copii plantând copăcei simbolic albaștri, să admirați
desenele lor, să duceți mesajul amprentelor mânuțelor lor ce vor fi puse
pe inima mare, formată din inimile noastre, ale tuturor, să citiți și
să vă informați cu privire la ce înseamnă afecțiunile din spectrul
autist, să știți unde să vă adresați și când, în cazul în care vă
confruntați cu astfel de probleme... Veniți să vedeți entuziasmul
fețișoarelor pictate, jocul prichindeilor cu baloanele albastre, veniți
să înălțați spre cer, împreună cu ei, lampioane azurii, să împărtășiți,
împreună, trăiri și emoții care ne apropie, cald, omenesc, pe unii de
ceilalți...
Centrul de Zi pentru Recuperarea și Reabilitarea Copiiilor cu Tulburări din Spectrul Autist Focșani, prin care se organizează acest eveniment, oferă în acest moment servicii absolut gratuite pentru 27 de copii cu TSA. Un grup de specialiști (psiholog, logoped și doi educatori) lucrează cu prichindei din multe comunități ale județului nostru, care vin să facă terapie însoțiți de părinții lor.
Centrul de Zi pentru Recuperarea și Reabilitarea Copiiilor cu Tulburări din Spectrul Autist Focșani, prin care se organizează acest eveniment, oferă în acest moment servicii absolut gratuite pentru 27 de copii cu TSA. Un grup de specialiști (psiholog, logoped și doi educatori) lucrează cu prichindei din multe comunități ale județului nostru, care vin să facă terapie însoțiți de părinții lor.
„Părinții
ar trebui să știe că trebuie să vină cu copiii la care au observat că
ceva nu este în regulă, înainte ca aceștia să împlinească trei ani,
pentru ca recuperarea să dea rezultate cât mai semnificative. Copiii
care vin la noi, unii sunt integrați în școli speciale, alții urmează
învățământul de masă. Din păcate, chiar dacă serviciile noastre sunt
gratuite, unor părinți le este foarte greu să plătească chiar și
transportul, acesta nu le este decontat de nimeni și fac adevărate
sacrificii... De asemenea, sunt care nu au bani să cumpere materialele
necesare pentru acasă, mă refer aici de exemplu la diverse jucării. Am
întâlnit, de asemenea, cazuri de copii mari cu care părinții au fost pe
la diverși, care le-au spus că asta e, trebuie să se resemneze. Părinții
nu au știut unde să meargă, au crezut că pur și simplu copilul lor nu
vorbește... De aceea, e important ca toți părinții să se informeze și să
știe că dacă terapia cu cât e începută mai devreme, cu atât dă
rezultate mai bune”, a explicat psihologul Lavinia Budescu.
Potrivit specialiștilor, copilul cu autism introdus într-un program de terapie intensiv înaintea împlinirii vârstei de 3 ani are șanse foarte mari să recupereze întârzierile în dezvoltare și să își formeze abilități și comportamente adecvate social.
Cercetările au arătat că până la 49% dintre copiii incluși în programe de intervenție timpurii și intensive ajung să fie independenți și să facă progrese, astfel încât comportamentele autiste să devină puțin sesizabile.
Pentru a ajunge la terapii, copilul trebuie mai întâi diagnosticat, iar pentru a fi diagnosticat, părintele trebuie să aibă capacitatea de a-și da seama că ceva nu este în regulă cu copilul său. Iată care sunt, potrivit specialiștilor, câteva dintre caracteristicile copilului cu autism: nu se uită unde i se arată și nu se uită la adult dacă vrea ceva de la el; nu răspunde la nume sau la solicitarile adultului, decât atunci când vrea el, și pare că nu aude sau nu înțelege ce i se cere; jocul îi este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucăriile mereu în același fel, de exemplu: le închide/ deschide, bate cu obiectele în anumite locuri, le învârte, etc. ), ori nu este atras de jucării, ci mai degrabă de sticle goale, sfori, pungi etc.; deși poate tolera alți copii în jurul său, și chiar poate fi bucuros de prezența lor, nu interacționează efectiv cu ei; poate avea comportamente stereotipe: înșiră și aliniază obiecte, se învârte ori flutură mâinile sau obiecte mici, etc.; nu dorește sau nu poate să folosească cuvinte cu sens de comunicare; merge pe vârfuri, ori are mișcări bizare are mâinilor și ale corpului; protestează în momentul în care i se cere ceva și se insista pentru primirea unui răspuns; ecolalizează (repetă la nesfârșit sunete, cuvinte, reclame tv. etc); nu folosește obiectele în scopul lor uzual (le linge, le scutură, plimbă sticle pe care le umple și le golește, etc.); prezintă tulburări senzoriale manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, de a pipăi, iar alteori prin refuzul de a intra în contact cu anumite texturi, de a gusta anumite alimente, etc; poate prezenta probleme de alimentație și probleme ale somnului.
Potrivit specialiștilor, copilul cu autism introdus într-un program de terapie intensiv înaintea împlinirii vârstei de 3 ani are șanse foarte mari să recupereze întârzierile în dezvoltare și să își formeze abilități și comportamente adecvate social.
Cercetările au arătat că până la 49% dintre copiii incluși în programe de intervenție timpurii și intensive ajung să fie independenți și să facă progrese, astfel încât comportamentele autiste să devină puțin sesizabile.
Pentru a ajunge la terapii, copilul trebuie mai întâi diagnosticat, iar pentru a fi diagnosticat, părintele trebuie să aibă capacitatea de a-și da seama că ceva nu este în regulă cu copilul său. Iată care sunt, potrivit specialiștilor, câteva dintre caracteristicile copilului cu autism: nu se uită unde i se arată și nu se uită la adult dacă vrea ceva de la el; nu răspunde la nume sau la solicitarile adultului, decât atunci când vrea el, și pare că nu aude sau nu înțelege ce i se cere; jocul îi este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucăriile mereu în același fel, de exemplu: le închide/ deschide, bate cu obiectele în anumite locuri, le învârte, etc. ), ori nu este atras de jucării, ci mai degrabă de sticle goale, sfori, pungi etc.; deși poate tolera alți copii în jurul său, și chiar poate fi bucuros de prezența lor, nu interacționează efectiv cu ei; poate avea comportamente stereotipe: înșiră și aliniază obiecte, se învârte ori flutură mâinile sau obiecte mici, etc.; nu dorește sau nu poate să folosească cuvinte cu sens de comunicare; merge pe vârfuri, ori are mișcări bizare are mâinilor și ale corpului; protestează în momentul în care i se cere ceva și se insista pentru primirea unui răspuns; ecolalizează (repetă la nesfârșit sunete, cuvinte, reclame tv. etc); nu folosește obiectele în scopul lor uzual (le linge, le scutură, plimbă sticle pe care le umple și le golește, etc.); prezintă tulburări senzoriale manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, de a pipăi, iar alteori prin refuzul de a intra în contact cu anumite texturi, de a gusta anumite alimente, etc; poate prezenta probleme de alimentație și probleme ale somnului.
Asociația „Speranța Andradei” - Centrul de Zi „Micul Prinț” vă invită
mâine, de la ora 17.00, să vă alăturați „Marșului Autismului” organizat,
pentru al patrulea an consecutiv, cu prilejul „Zilei Internaționale de
conștientizare a autismului”. Scopul acestei manifestări este acela „de a
crește nivelul de conștientizare al publicului larg privind nevoile de
suport ale persoanelor cu autism și ale familiilor lor”, transmit
organizatorii. Locul de întâlnire al tuturor ce doresc să se alăture
acestui eveniment este Centrul de Zi „Micul Prinț”, din strada Cuza Vodă
nr. 56, în parcarea interioară. Punctul final al Marșului îl va
constitui eliberarea baloanelor albastre către cer în fața Teatrului
Municipal „Maior Gheorghe Pastia” din Focșani, care va fi iluminat, în
seara zilei de mâine, în albastru.
Centrul regional de recuperare a copilului cu autism «Micul Prinţ» funcţionează sub forma unei grădiniţe în care, în baza screening-ului timpuriu făcut de asociaţie împreună cu medicii de specialitate, copilul urmează un program de recuperare şi educaţie timpurie, intensivă. În centru, fiecare copil beneficiază de ajutorul unei echipe formate din minim 8 specialişti, dar include în terapie întreaga familie, părinţii fiind cheia reuşitei. Scopul final îl contituie recuperarea la maximum a copilului cu tulburări de dezvoltare până la vârsta de şcolarizare şi includerea lui în clase integrative ale învăţământului de masă. O terapie recuperatorie durează 3-5 ani până la dezvoltarea abilităţilor necesare incluziunii şcolare.(sursa:Monitorul de Vrancea)
Centrul regional de recuperare a copilului cu autism «Micul Prinţ» funcţionează sub forma unei grădiniţe în care, în baza screening-ului timpuriu făcut de asociaţie împreună cu medicii de specialitate, copilul urmează un program de recuperare şi educaţie timpurie, intensivă. În centru, fiecare copil beneficiază de ajutorul unei echipe formate din minim 8 specialişti, dar include în terapie întreaga familie, părinţii fiind cheia reuşitei. Scopul final îl contituie recuperarea la maximum a copilului cu tulburări de dezvoltare până la vârsta de şcolarizare şi includerea lui în clase integrative ale învăţământului de masă. O terapie recuperatorie durează 3-5 ani până la dezvoltarea abilităţilor necesare incluziunii şcolare.(sursa:Monitorul de Vrancea)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu