luni, 12 octombrie 2015

De Ziua Mondială a Artritei – Scrisoare adresată Poliartritei Reumatoide



  ,, Ai apărut în viaţa mea într-un moment inoportun. Erau ultimile zile de vacanţă... Urma să încep clasa a XI-a. Dar probabil nici un moment nu ar fi fost potrivit, vreodată să-ţi faci simţită prezenţa.
 Nu te cunoşteam... Nu auzisem niciodată de tine. Era ca şi cum n-ai fi existat pe lume. Si ai apărut dând buzna în viaţa mea, într-o zi însorită. La început nu prea te-am băgat în seama, începusem şcoală, aveam mult de învăţat şi n-aveam timp pentru nici un fel de vizite iar tu probabil ai fost nemulţumită de atitudinea mea şi ai încercat să te răzbuni, transformându-mi încet, încet viaţa într-un chin. Astfel am devenit terorizată de un dictator nemilos pe care nu reuşeam să-l cunosc şi să-l înţeleg.
  Într-un timp foarte scurt ai preluat controlul vieţii mele fără să-ţi pese că eram doar un copil care nu se putea apăra.
Precum un taifun ai alungat toate visele  şi bucuriile mele, lăsând în urmă un teren arid în sufletul meu, pe care puteau creşte doar durerea şi lacrimile.
Ai venit fără să fii invitată, dar parcă ţi-ar păsa ţie de aşa ceva, şi mi-ai furat adolescenta şi tinereţea!
Şi nu te-ai mulţumit cu atât...m-ai ţintuit zece ani din viaţă mea în pat, pentru că aşa ai vrut tu.
Mi-ai alungat visul de a avea un job, mi-ai furat orice oportunitate de a călători şi a cunoaşte lumea şi cel mai dureros e că mi-ai furat dreptul de a fi mamă.
Te-am urât mulţi ani pentru că m-ai făcut să mă simt prizoniera ta. Un condamnat fără nici un drept de apel. Prizonier în propriul meu corp.
Au trecut peste 24 de ani de când mi-ai devastat viaţa şi...încet, încet am învăţat să te cunosc şi să convieţuiesc cu tine.
  Ar fi nedrept dacă totuşi n-aş recunoaşte că tu m-ai învăţat să privesc viaţa altfel...să observ chiar şi florile ascunse printre spini şi să descopăr că miros mai frumos decât orice altă floare.
M-ai învăţat să văd oamenii altfel, să preţuiesc bucuriile spirituale mai mult decât pe cele materiale. M-ai învăţat să preţuiesc tot ce e bun în viaţa mea.
  Dacă la început te-am urât şi mi-am dorit cu disperare să scap de ţine, acum ştiu că faci parte din mine pentru totdeauna şi tot ce-mi doresc e pace şi armonie.
Şi dacă tot ne cunoaştem de atât de mult timp, îmi mai doresc ceva de la ţine...
Să nu mai faci şi altora ce mi-ai făcut mie. Voi luptă pentru ăsta cu toată puterea mea.
Lăsa copiii să descopere lumea fără că tu să-ţi faci simţită prezenţa în viaţa lor! Lăsa adolescenţii să viseze şi tinerii să cunoască iubirea!  Lăsa chiar şi bunicii să-şi crească liniştiţi nepoţii!
  Nu mai da năvală şi în viaţa altor oameni ci mulţumeşte-te cu mine şi cu alţii ca mine care deja te-am cunoscut. Fii mai blândă! Lăsa capriciile deoparte!
Lasă-ne să ne bucurăm de tot ce e frumos în viaţă!
  Nu pot să spun că ai început să-mi fii dragă, pentru că aş minţi, dar pot să-ţi spun că am învăţat să te respect!’’


Poliartita este o boală autoimună care afectează articulaţiile mici, în special pe cele ale mâinilor, provocând dureri, inflamaţii, rigiditate şi, în timp, pierderea mobilităţii.
Aproximativ 1% din populaţia generală a României (200.000 persoane) este afectată de poliartrită reumatoidă, incidenţa fiind de trei ori mai mare la femei, comparativ cu bărbaţii. Vârsta medie la debut este între 25-40 de ani. În contextul în care sunt afectate persoane tinere, iar boala are o evoluţia severă, cronică şi invalidantă, nu este doar o problemă medicală, ci şi una socială. Poliartrita reumatoidă afectează viaţa profesională, aproximativ 20-30% dintre pacienți suferă de dizabilitate permanentă legată de muncă încă din primii 2-3 ani de boală, iar 60% dintre aceştia îşi pierd locul de muncă în primii 10 ani de la declanşarea bolii. 
Conform studiilor, incidenţa poliartritei creşte anual cu 2,5% la femei şi 0,5% la bărbaţi, afecţiunea reprezentând aproximativ 10% din totalul bolilor reumatice. Pe de altă parte, afecţiunile reumatice reprezintă  a doua cauză de dizabilitate la nivel internaţional, conform datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
Poliartrită reumatoidă netratată său tratată necorespunzător poate afecta şi alte organe precum inima, plămânii sau rinichii. Din totalul cazurilor de deces înregistrate la pacienţii cu poliartrită reumatoidă, 40% sunt cauzate de afecţiunile cardiovasculare, 20% de infecţii (în principal cele ale plămânilor) iar restul de complicaţii renale, neurologice sau de afecțiuni maligne (leucemie, mielom multiplu).
Pierderea treptată a funcţiilor afectează orice domeniu, de la locul de muncă, la petrecerea timpului liber sau relaţiile sociale.
  Bolile reumatice afectează la nivel mondial 1,7 miliarde de oameni şi ocupă locul patru ca impact asupra sănătăţii generale a populaţiei lumii, cu o creştere de 45% în ultimii 20 de ani. În Uniunea Europeană, aproximativ 100 milioane de persoane suferă de boli reumatice, 25% din totalul costurilor produse de boli fiind cauzate de acestea.
  Data de 12 octombrie marchează Ziua Mondială a Artritei. În acest an, Ziua Mondială a Artritei se desfăşoară, în întreaga lume, sub sloganul  “High 5 pentru Ziua Mondială a Artritei” ce îndeamnă la postarea unui High 5 virtual pentru sensibilizarea şi conştientizarea opiniei publice asupra bolilor reumatice şi musculoscheletice.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu