joi, 3 noiembrie 2011

Ce loc ocupa cartea in viata noastra?

 Observ cu surprindere ca in ziua de azi nimeni nu mai are timp pentru citit.Cei mai multi dintre noi nici macar nu mai cred in utilitatea lecturii.Suntem atat de ocupati ...Avem timp pentru a sta in fata televizorului, a monitorului pc-ului sau pentru a vorbi la telefon ore in sir dar nu mai avem timp de pierdut cu o carte in mana.
  Imi amintesc, cu placere, ce trucuri folosea fostul meu invatator, caruia ii sunt recunoscatoare pentru asta, pentru a ne determina sa citim.Ne punea sa imprumutam carti de la biblioteca, avertizandu-ne ca ne va verifica si ii va sanctiona pe cei ce nu au fisa acolo.Asa ca de voie, de nevoie, mergeam si imprumutam carti si daca tot le imprumutam si le caram pana acasa, ne apucam sa le si citim.Bineinteles ca nu ne verifica niciodata la biblioteca si nici nu ne punea intrebari despre cartile citite dar in felul acesta am prins ,,gustul'' lecturii.
Apoi cand am mai crescut putin am inceput sa dau iama prin cartile din biblioteca tatalui meu.Mi se pareau atat de grozave incat in vacante mama trebuia sa ma ameninte pentru a renunta la vreo carte si a merge la masa.
E drept in acele vremuri nu erau atatea canale tv(va amintiti probabil, cei ce au prins acele vremuri ca exista o singura televiziune ce emitea doar doua ore pe zi), nu exista internetul, nu aveam acces la filme, jocuri etc
Cartile erau singura modalitate de a evada din prezent.Cu ajutorul lor puteai calatori pe meleaguri necunoscute sau puteai participa la diverse aventuri.
  Imi amintesc si de anii de dinaintea revolutiei cand era atat de greu sa mai procuri vreo carte, cand librariile erau pline de carti ,,scrise'' de sotii Ceausescu dar si de inflatia postrevolutie cand citeam tot ce prindeam in mana, cele mai multe, carti de duzina, lectura acestora, privind retrospectiv, fiind doar pierdere de timp.
  Iar astazi...cand sunt foarte multe edituri, cand apar foarte multe carti, de toate facturile, oamenii se impart in doau parti:cei care vor sa citeasca dar nu isi permit din punct de vedere material si cei care nu au timp sa citeasca pentru ca nu stiu gustul lecturii.
 Descopar cu surprindere adolescenti sau chiar tineri care au citit in viata lor doar una sau doua carti dar care stau ore in sir in fata calculatorului jucand jocuri si care, probabil, n-au descoperit ca acesta poate fi folosit si pentru a citi, existand destule site-uri unde pot fi gasite carti online.
  Ne-am transformat incet, incet intr-o societate ce pune accent mai mult pe bucuriile materiale decat pe cele spirituale, pe cantitate si mai putin pe calitate.
Probabil, veti spune ca cei mai multi oameni sunt atat de preocupati sa asigure cele necesare traiului de zi cu zi, familiilor lor, avand mai multe job-uri incat nu mai au timp si pentru lectura, oricat si-ar dori. Cu siguranta, exista si astfel de cazuri dar exista si cazuri in care parintii nici macar nu-si incurajeaza copiii sa citeasca si li se pare mult prea greu, chiar revoltator cand profesorii le cer acestora sa lectureze o carte sau alta.
  In aceste randuri am incercat sa fac o radiografie a rolului cartii in ultimii 30 de ani.Nu stiu cat de fidela a fost, ramane ca voi sa stabiliti asta!
  Nu voi incheia inainte de a va intreba: ce rol ocupa cartea in viata voastra?Cand ati citit ultima carte? Ce carte?
  Pentru cei ce inca mai cunoasteti farmecul lecturii...lectura placuta!

4 comentarii:

  1. cartea e ramura principala in viata mea ea imi da puteri sa merg mai departe si infunt greutatile in viata...Intradevara cartea as spune ca eo hrana spiritula in viata fiecarui,fara carte nu ar exista nici cunostinte..Super articol,bafta mare mai departe scumpo

    RăspundețiȘtergere
  2. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  3. eu mi-am facut abonament la biblioteca la 33 de ani ( exceptand perioada invatamantului primar si gimnazial )

    RăspundețiȘtergere
  4. Pot comenta pro si contra. Azi prefer sa apar copii care nu sunt de fata. E usor sa dăm vina pe ei. Nu spun ca e vina educației primite, ci a mediului în care trăiesc. Noi eram ispitiți, trăiam intr-un mediu înconjurați de biblioteci, iar cine nu avea, le improviza intr-un rincon al casei.

    RăspundețiȘtergere